تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
درمان افسردگی ؛ روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی 2021
شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت 19:37 | بازدید : 556 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

درمان افسردگی چیست؟ چگونه با تغییر سبک زندگی افسردگی را درمان کنیم؟ بهترین روش‌خانگی برای درمان افسردگی چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

با اینکه افسردگی به عنوان یک اختلال روانی شناخته می‌شود اما تأثیرات منفی آن روی جنبه‌های دیگر سلامتی، موضوعی علمی و ثابت‌شده است. اگر افسردگی با روشی صحیح مدیریت نشود، ریشه‌های این اختلال گسترش می‌یابند و افکار، احساسات و رفتار فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در نتیجه فرد به صورت ناخواسته تسلط روی پردازش ذهنی و عاطفی خود را از دست می‌دهد. این تغییرات درونی باعث می‌شوند مهارت‌های اجتماعی و سلامت جسمی فرد با مشکلاتی مواجه شوند.

بیماری افسردگی تأثیرات متفاوتی در افراد مختلف دارد. برای مقابله‌ی با این تأثیرات به روش‌های متنوعی برای درمان نیاز است. درمان‌های دارویی متداول و مشاوره‌های رفتاری به تنهایی نمی‌توانند مشکلات ناشی از افسردگی را درمان کنند. افراد برای غلبه‌ بر افسردگی به روش‌های مکملی مانند اقدامات خودمراقبتی، تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی نیاز دارند.

در ادامه با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید تا چند روش خانگی و تغییر سبک زندگی برای درمان افسردگی را عنوان کنیم.

درمان‌های خانگی برای افسردگی

درمان افسردگیدرمان افسردگی

برای اثبات نقش درمان‌های خانگی در تسکین علائم افسردگی، پژوهش‌های بسیار کمی انجام شده است. از طرفی دیگر بسیاری از مردم تأثیر مثبت این درمان‌ها را تجربه کرده‌اند. پژوهشگران با توجه به این دو دلیل، نقش مؤثر درمان‌های خانگی در مقابله‌‌ با استرس را رد نمی‌کنند. البته این تأیید به این معنی نیست که افراد می‌توانند به این درمان‌های خانگی اکتفا کنند، بلکه این درمان‌ها می‌توانند به کاهش علائم بیماری و افزایش اثربخشی درمان‌های اصلی کمک کنند.

ارائه‌ی یک راهکار اساسی درباره‌ی این درمان‌ها، بیان دقیق تأثیرات مثبت و تشخیص نحوه‌ی صحیح انجام آن‌ها، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. برای جلوگیری از تأثیرات منفی احتمالی، بهتر است قبل از شروع درمان‌های خانگی با پزشک مشورت کنید.

درمان‌های خانگی زیر به شما کمک می‌کنند تا افسردگی را مدیریت کنید و علائم آن را کاهش دهید.

گردو

گردو سرشار از اسید‌های چرب اشباع‌نشده مانند امگا۳ به ویژه آلفا لینولنیک اسید است. مصرف گردو می‌تواند در کاهش علائم افسردگی از جهت تعداد و شدت مؤثر باشد. پژوهشی که در این زمینه انجام شد نشان داد که مصرف آجیل مانند گردو با کمتر شدن علائم افسردگی و همچنین کاهش ابتلا به افسردگی در ارتباط است.

معمولا افراد سالمند با اختلالات شناختی مواجه می‌شوند و این اختلالات دلیل اصلی افسردگی در سالمندان است. در نتیجه‌ی یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که مصرف روزانه‌ی گردو می‌تواند در به تأخیر انداختن بروز این اختلالات مؤثر باشد.

زعفران

زعفران تنها یک ادویه‌ی رایج نیست. این گیاه خواص ضد افسردگی دارد و برای درمان افسردگی‌های شدید از آن استفاده می‌شود. آزمایش بالینی انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که بیماران مبتلا به افسردگی شدید می‌توانند مکمل‌های حاوی زعفران را مصرف کنند و از فواید آن در درمان افسردگی بهره‌مند شوند. همچنین در آزمایشی با یک روش علمی بسیار دقیق مشخص شد که مصرف مکمل‌های حاوی زعفران سطح هوموسیستئین در بدن را تنظیم می‌کند و از این طریق به درمان افسردگی‌های شدید کمک می‌کند.

رهایی از افسردگی شدید

علاوه بر این نتایج آزمایشگاهی، تحلیل پژوهش‌های انجام شده تا سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که مکمل‌های حاوی زعفران در مقایسه با دارونماها به مراتب تأثیر درمانی بیشتری دارند و اثربخشی آن‌ها مشابه داروهای ضد افسردگی است.

قرار گرفتن در معرض نور

درمان افسردگی شدیددرمان افسردگی شدید

معمولا ابتلا به اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی فصلی با کمبود نور در طول روز ارتباط دارد. بنابراین افزایش زمان قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند به درمان این اختلال کمک کند. اگر می‌توانید، در طول روز ساعات بیشتری را بیرون از خانه بگذرانید. پیاده‌روی یا انجام تمرینات مختلف ورزشی دلایل خوبی برای خارج شدن از خانه هستند.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که نوردرمانی تأثیر بسیار سریعی در درمان افسردگی دارد. مطالعه‌ی دیگری در زمینه‌ی نوردرمانی مشخص کرد که افراد مبتلا به اختلال دو قطبی اگر در طول روز بیشتر در معرض نور قرار بگیرند، فراوانی علائم افسردگی در آن‌ها کاهش می‌یابد.

زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد. بنابراین مصرف زردچوبه می‌تواند برای حفظ سلامت روان مفید باشد و به مقابله‌ با استرس کمک کند. پژوهش‌های علمی انجام شده نشان داده‌اند که کورکومین یک ترکیب شیمیایی کارآمد برای درمان افسردگی است که هیچگونه عوارض جانبی ندارد. نتیجه‌ی دیگر این پژوهش‌ها این است که کورکومین می‌تواند در بیماران مبتلا به افسردگی شدید، علائم بیماری را کاهش دهد.

حتما بخوانید » انواع اختلالات روانی و علائم آن‌ها 2021

شکلات

معمولا افراد بعد از خوردن شکلات تلخ احساس خوبی را تجربه می‌کنند. مصرف شکلات تلخ می‌تواند علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. آزمایش بالینی انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف روزانه‌ی ۴۰ گرم از مخلوط شیر با شکلات تلخ به مدت دو هفته، استرس‌های شایع در زنان را کاهش می‌دهد. همچنین پژوهشی در سال ۲۰۱۹ مشخص کرد که مصرف شکلات به ویژه شکلات تلخ، می‌تواند احتمال بروز علائم بالینی افسردگی را کاهش دهد.

عصاره‌ی اسطوخودوس

عصاره اسطوخودوس

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که استشمام رایحه‌ی اسطوخودوس به مدت چهار هفته از افسردگی، اضطراب و استرس بعد از زایمان جلوگیری می‌کند. همچنین نتیجه‌ی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد این است که روغن اسطوخودوس به دلیل اثربخشی بدون عوارض می‌تواند درمان جایگزین و ایدئالی برای اضطراب باشد.

تغییر سبک زندگی برای درمان افسردگی و پیش‌گیری از آن

کمی تغییر در فعالیت‌های روزمره می‌تواند به بهبود روحیه کمک کند و حتی در پیش‌گیری از افسردگی مؤثر باشد.

ذهن هم به ورزش نیاز دارد

به سرگرمی‌های دلخواه خودتان بپردازید و انجام فعالیت‌های جذاب را فراموش نکنید. طراحی، نقاشی، خیاطی، ورزش، نوشتن و موسیقی گزینه‌های خوبی برای تحریک افکار و احساسات مثبت هستند که می‌توانند به خلاقیت بیشتر هم کمک کنند. در برنامه‌ی روزانه‌ی خودتان زمانی را به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش اختصاص دهید؛ قدم زدن با دوست صمیمی، تماشای یک برنامه‌ی طنز، بازی با حیوان خانگی و….

حتما بخوانید » انواع سبک های ارتباطی ؛ چگونه روابطی سالم‌تر و زندگی موفق‌تری داشته باشیم؟ 2021

رژیم غذایی سالم مهم است

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که داشتن رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. این رژیم غذایی سالم شامل مصرف غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تازه، روغن زیتون، لبنیات کم‌چرب و ماهی می‌شود. در نقطه‌ی مقابل هم این رژیم غذایی ناسالم است که می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. یک رژیم غذایی ناسالم شامل مواردی مانند مصرف لبنیات پرچرب، غلات تصفیه‌شده، انواع شیرینی و مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز می‌شود.

برای ورزش کردن برنامه‌ریزی کنید

درمان افسردگی بدون دارودرمان افسردگی بدون دارو

اگر هر روز تمرینات ایروبیک یا یوگا را انجام دهید، آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید و روحیه‌ی بهتری خواهید داشت. انجام تمرینات ایروبیک باعث ترشح اندورفین می‌شود. اندورفین یک ترکیب شیمیایی است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند و رابطه‌ی مستقیمی با احساساتی مانند آرامش و سرخوشی دارد. این تمرینات نه تنها به حفظ تناسب اندام کمک می‌کنند، در تقویت اعتماد به نفس هم مؤثر هستند. در پژوهش‌های مختلفی اثربخشی ورزش در درمان افسردگی و کاهش علائم آن ارزیابی شده است. بیشتر این پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ورزش تأثیر مثبتی روی بیماران مبتلا به افسردگی دارد و می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و روانی آن‌ها کمک کند.

درمان افسردگی

حتما بخوانید » بهترین کتاب‌ها برای زنان ؛ 13 کتاب الهام‌بخش که هر زنی باید بخواند 2021

تکنیک‌های آرام‌سازی را یاد بگیرید

استفاده‌ی منظم از تکنیک‌های آرام‌سازی می‌تواند به کاهش استرس، کاهش علائم افسردگی و ارتقای سطح سلامتی کمک کند. می‌توانید از یوگا، مدیتیشن، روش آرمیدگی پیش‌رونده‌ی عضلانی یا تمرینات تنفس عمیق کمک بگیرید.

پژوهشی که روی بیماران بستری مبتلا به جذام انجام شد نشان داد که استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی، اضطراب و علائم افسردگی در آن‌ها را کاهش می‌دهد.

یادآوری‌ها را ثبت کنید و از نزدیکان کمک بگیرید

یک دفترچه‌ی یادداشت داشته باشید و برای اینکه در خودمدیریتی موفق باشید، نشانه‌ها و یادآوری‌ها را ثبت کنید. علاوه بر این مشارکت در زندگی اجتماعی و فعالیت‌های شغلی فرصت خوبی است. می‌توانید از افرادی که با شما ارتباط نزدیک‌تری دارند برای مدیریت بیماری کمک بگیرید.

طب سوزنی را تجربه کنید

طب سوزنی با تحریک سیستم عصبی باعث انتشار انتقال‌دهنده‌های عصبی و ایجاد تغییرات بیوشیمیایی لازم در بدن می‌شود. این تغییرات روی مکانسیم هم‌ایستایی بدن تأثیر می‌گذارند. در نتیجه، فرد به لحاظ جسمی و روانی شرایط سالم‌تری را تجربه می‌کند. همچنین آزمایشات بالینی نشان داده‌اند که طب سوزنی در درمان افسردگی شدید ناشی از بارداری بسیار مؤثر است.

حتما بخوانید » نحوه مقابله با افسردگی بعد از مسافرت

از راهکارهای رفتاری استفاده کنید

فعالیت‌هایی را که برای انجام آن‌ها در طول روز برنامه‌ریزی کرده‌اید، انجام دهید و به نتیجه برسانید. برای فعالیت‌های مفید و لذت‌بخش برنامه‌ریزی کنید. برای اینکه انجام فعالیت‌ها آسان‌تر شود، آن‌ها را به چند مرحله‌ی ساده‌تر تقسیم کنید. برای عمل به برنامه‌ریزی و به نتیجه رساندن فعالیت‌ها به خودتان پاداش دهید.

خواب کافی داشته باشید

خواب می‌تواند تا حد زیادی روی سلامتی روحی و روانی افراد تأثیر بگذارد. نداشتن خواب و استراحت کافی علائم مرتبط با افسردگی را تشدید می‌کند. افزایش تحریک‌پذیری، احساس خستگی، غمگین بودن، بی‌حوصلگی و عصبانیت از علائمی هستند که کمبود خواب آن‌ها را تشدید می‌کند. بنابراین مهم است که خواب کافی داشته باشید؛ هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. برای داشتن خواب کافی، شاید لازم باشد سبک زندگی خودتان را تغییر دهید. عواملی که روی کیفیت خواب شما تأثیر منفی می‌گذارند را بشناسید و رفتارتان را اصلاح کنید. رژیم غذایی نامناسب، کم‌تحرکی، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و مصرف الکل از عواملی هستند که کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید

بسیاری از مردم برای اینکه روحیه‌ی بهتری داشته باشند، الکل و مواد مخدر را انتخاب می‌کنند. غافل از اینکه مصرف این مواد معمولا باعث تشدید اختلالات روحی و روانی به ویژه اضطراب و افسردگی می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به افسردگی یا کاهش علائم آن، به دنبال روش‌های سالم و مطمئن باشید و مصرف الکل یا مواد مخدر را کنار بگذارید.

با افراد سالم ارتباط برقرار کنید

افرادی که می‌توانند نقش حمایتی داشته باشند و به تقویت روحیه‌ی شما کمک کنند را شناسایی کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید. سعی کنید تعاملات اجتماعی سالمی داشته باشید. اگر خودتان را منزوی کنید، علائم افسردگی افزایش می‌یابند.

حتما بخوانید » افسردگی در سالمندان؛علائم و 20راه‌ درمان آن

باید تغییراتی ایجاد کنید

ارزیابی عوامل اجتماعی و محیطی مهم است. هر عاملی که باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در شما می‌شود را شناسایی کنید و برای تغییر شرایط اقدام کنید.

شما به حمایت و پشتیبانی نیاز دارید

حمایت نزدیکان در درمان افسردگی

از نزدیکان خودتان درخواست حمایت کنید. غلبه‌ بر افسردگی به یک مبارزه‌ی طولانی نیاز دارد که نباید در آن تنها باشید. اگر بخواهید به تنهایی ادامه دهید، افکار و احساسات منفی بر شما غلبه می‌کند. در نتیجه هر روز موفقیت کمتری را تجربه می‌کنید و در نهایت امیدتان را از دست می‌دهید.

ممکن است افسردگی آنچنان شما را احاطه کرده باشد که نتوانید زیبایی‌های زندگی را جست‌وجو کنید و ترجیح بدهید در دنیای انفرادی خودتان زندگی کنید. این انزوا افسردگی شما را تشدید می‌کند و ممکن است تمایل به خودآسیبی یا خودکشی پیدا کنید.

در این شرایط دشوار باید از دیگران کمک بگیرید. از قضاوت شدن نترسید. نگرانی‌ها و ناراحتی‌های خودتان را با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید در میان بگذارید. تا وقتی با دیگران صحبت نکرده‌اید نمی‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید از افکار و احساسات شما باخبر باشند و شما را درک کنند.

کمک گرفتن از خدمات مشاوره‌ای گزینه‌ی خوبی است اما شما در فضای شخصی خودتان هم به حمایت نیاز دارید. با حمایت خانواده و دوستان می‌توانید یک فضای شخصی امن و راحت ایجاد کنید.

در گروه‌های حمایتی ثبت‌نام کنید و به جلسات گروه‌درمانی بروید

عضو شدن در گروه‌های حمایتی و شرکت در گروه‌درمانی به شما کمک می‌کند با تجربیات سایر بیماران مبتلا به افسردگی آشنا شوید و نکات مفیدی را از آن‌ها یاد بگیرید. این کار باعث می‌شود کمتر احساس تنهایی کنید. از طرفی دیگر تجربیات شما هم می‌تواند برای دیگران آموزنده باشد. اگر احساس کنید که توانسته‌اید به دیگران کمک کنید، احساس ارزشمندی را تجربه خواهید کرد که می‌تواند به شما کمک کند تا بر احساس ناتوانی خودتان غلبه کنید.

حتما بخوانید » افسردگی فصلی چیست +15 روش درمان ❺❶

سخن پایانی

یک برنامه‌ی صحیح برای درمان افسردگی با توجه به شرایط و نیازهای بیمار تنظیم می‌شود. بعضی از افراد می‌توانند با تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی بر افسردگی غلبه کنند اما افرادی هم هستند که به روش‌های درمانی ویژه‌ای نیاز دارند که فقط در مراکز درمانی مرتبط ارائه می‌شوند.

اما به هر حال ترک عادت‌های غلط، ایجاد تغییرات رفتاری مطلوب و تجربه کردن بعضی از درمان‌های خانگی می‌تواند اثربخشی درمان‌های رایج را بیشتر کند و در تسریع روند بهبودی مؤثر باشد. البته ممکن است کمی طول بکشد تا این تغییرات و درمان‌ها به نتیجه‌ی مطلوب خودشان برسند؛ نباید ناامید بشوید و در میانه‌ی راه آن‌ها را کنار بگذارید.

تغییرات و درمان‌های مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام یک از آن‌ها بیشترین و بهترین تأثیر را روی شما دارد. سپس تغییر و درمان مناسب را با جدیت دنبال کنید. البته هنگامی که می‌خواهید روش درمانی جدیدی را امتحان کنید، باید پزشک شما اطلاع داشته باشد تا بتوانید با راهنمایی او از بروز عوارض جلوگیری کنید.

حتما بخوانید » درمان افسردگی 10 کتابی که حال و روزتان را تغییر می‌دهند 2021

منبع » Emedihealth

 
برچسب‌ها: افسردگی ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پوست صاف و شفاف ؛ 29 توصیه برای داشتن پوست صاف و شفاف از زبان متخصصان
شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت 19:35 | بازدید : 122 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

چگونه پوست صاف و شفافی داشته باشیم؟ راز داشتن پوست صاف و شفاف چیست؟ بهترین روش برای داشتن پوست صاف و شفاف چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

هیچ کس را نمی‌توانیم پیدا کنیم که دلش نخواهد پوستی بی‌عیب و نقص داشته باشید. داشتن پوست صاف و شفاف آرزوی همه‌ی ما است. تولیدکنندگان هم از فرصت استفاده کرده‌اند و کرم‌ها و لوسیون‌ها گران‌قیمت خود را روانه‌ی بازار کرده‌اند. این محصولات در صورتی که کیفیت خیلی خوبی داشته باشند می‌توانند ظاهر پوست را تا حدودی بهبود ببخشند، اما نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر می‌خواهید پوستی صاف و بی‌عیب داشته باشید، نه تنها باید به عوامل بیرونی توجه کنید، بلکه عوامل داخلی را هم باید در نظر بگیرید.

برای حل مشکلات پوستی خود ابتدا باید تشخیص دهید کدام یک از این عوامل (عوامل بیرونی یا عوامل داخلی) منجر به بروز آن‌ها شده است. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا قصد داریم توصیه‌های پزشکان برای داشتن پوست بهتر را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

با یک متخصص پوست مشورت کنید

متخصصان پوست فقط زمانی که دچار جوش و چین‌وچروک شده‌اید، کمک‌کننده نیستند. باید هر سال چند بار به یک متخصص پوست حاذق مراجعه کنید تا او بتواند هر گونه تغییر پوستی را قبل از اینکه تبدیل به یک مشکل بزرگتر شود، تشخیص دهد و به شما برای درمان کمک کند. افراد به این مسأله دقت نمی‌کنند که سرطان پوست می‌تواند عامل مرگ باشد. بنابراین رسیدگی به پوست باید در اولویت همه‌ی ما قرار بگیرد.

از کرم ضدآفتاب دارای SPF بالا استفاده کنید

نور خورشید می‌تواند باعث مشکلات زیادی از جمله از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، لکه‌های پیری، خطوط ظریف و افتادگی پوست شود.

نور خورشید می‌تواند باعث مشکلات زیادی از جمله از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، چین‌وچروک، لکه‌های پیری، خطوط ظریف و افتادگی پوست شود. حتما شما هم زیاد شنیده‌اید که باید با استفاده از ضدآفتاب، از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت کنید.

این کار را حتی زمانی که خانه هستید هم باید انجام دهید، چون نور خورشید می‌تواند از پنجره عبور کند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند هر روز از ضدآفتاب دارای SPF 50 استفاده کنید.

به طور مرتب مسواک بزنید

حتما پیش خودتان می‌گویید: «مسواک زدن چه ربطی به داشتن پوست صاف و شفاف دارد؟» واقعیت این است که رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن هم می‌تواند تفاوت چشمگیری را در پوست شما ایجاد کند.

التهاب‌های زیادی می‌توانند داخل دهان رخ دهند و اگر به طور مرتب مسواک نزنیم، نخ دندان نکشیم و دندان‌هایمان را معاینه نکنیم، پوستمان دچار یک سری مشکلات می‌شود. برای حفظ سلامت دهان و دندان و همچنین پوست خود، دست‌کم روزی دو بار مسواک بزنید.

مواد غذایی حاوی پلی‌فنول بخورید

مبارزه کردن با التهاب، که باعث جوش و چین‌وچروک می‌شود، اولین قدم برای داشتن پوستی سالم‌تر و بهتر است.

پوست صاف و شفاف

مبارزه کردن با التهاب که باعث جوش و چین‌وچروک می‌شود، اولین قدم برای داشتن پوستی سالم‌تر و بهتر است. برای از بین بردن التهاب باید مواد غذایی ضدالتهابی بخورید که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و پلی‌فنول هستند. این ترکیبات در میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان، مغزها و دانه‌ها موجود است. سعی کنید این خوراکی‌ها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا التهاب پوستتان از بین برود.

خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن را به رژیم غذایی‌ خود اضافه کنید

مواد غذایی حاوی بتاکاروتن

بتاکاروتن در سبزیجات و ادویه‌هایی مانند جعفری، گشنیز، فلفل کاین، پاپریکا و چیلی وجود دارد.

خوردن مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می‌تواند برای پوست مفید باشد و سلامت پوست را تقویت کند. علت این موضوع، تأثیرات آنتی‌اکسیدانی آن‌ها است. یک بررسی در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که خوردن مقدار زیادی ریزمغذی‌های آنتی‌اکسیدانی از جمله بتاکاروتن می‌تواند به پوست برای مقابله با اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید و حفظ سلامت و ظاهر آن کمک کند.

مواد غذایی که حاوی بیشترین میزان بتاکاروتن هستند، شامل سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند کلم‌پیچ و اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی، فلفل‌ دلمه‌ای قرمز و زرد، هلو و نخود می‌شوند‌. بتاکاروتن همچنین در سبزیجات و ادویه‌هایی مانند جعفری، گشنیز، فلفل کاین، پاپریکا و چیلی وجود دارد.

حتما بخوانید » تاثیرات آب اسفناج بر سلامتی و پوست ، مو را میدانید؟ 2021

به محصولات بدون نسخه‌ی پزشک تکیه نکنید

بسیاری از کرم‌های بدون نسخه‌ی پزشک دارای ترکیبات فعال هستند، اما میزان ترکیبات فعال موجود در آن‌ها معمولا کم است و به پوست کمک چندانی نمی‌کند. بنابراین فقط به این محصولات تکیه نکنید و با مراجعه به پزشک، محصولاتی را دریافت کنید که برای پوستتان مناسب هستند.

همیشه نمی‌توان از جوش و آکنه پیشگیری کرد

باید این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از ما به طور ژنتیکی مستعد جوش و آکنه هستیم.

تغییر دادن روتین مراقبت از پوست، همیشه تمام مشکلات پوستی شما را برطرف نمی‌کند. ژنتیک نقش بسیار مهمی بر روی پوست دارد و عامل بسیاری از مشکلات پوستی ما، همین ژنتیک است. اگرچه می‌توانیم با دنبال کردن الگوی سبک زندگی سالم از بعضی محرک‌ها دوری کنیم، اما باید این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از ما به طور ژنتیکی مستعد جوش و آکنه هستیم.

پوست صاف

بنابراین گول محصولات گران‌قیمت را نخورید، چون مشکل همیشه ظاهری نیست و ممکن است یک عامل داخلی باعث شود دچار جوش شوید. اگر دچار آکنه هستید، سعی کنید با مراجعه به متخصص پوست مشکل خود را برطرف کنید.

حتما بخوانید » ویتامین E برای پوست،مو و سلامتی 13 خاصیت مهم

بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید باید سبزیجات بخورید

برای داشتن پوست صاف و شفاف باید بیشتر سالاد و سبزیجات بخورید. گنجاندن مواد غذایی غنی شده و گیاهی در رژیم غذایی، بهترین کاری است که می‌توانید برای پوستتان انجام دهید.

می‌توانید در اینترنت جست‌وجو کنید و دستور تهیه‌ی سالادهای متنوع و خوشمزه را پیدا کنید. توجه داشته باشید که سس مایونز مشکلات زیادی برای سلامتی بدن و پوست ایجاد می‌کند. بنابراین خودتان با سرکه، روغن زیتون و کمی نمک یک سس خانگی لذیذ و سالم درست کنید.

حتما بخوانید » اسکراب مناسب پوست پرفروش‌ترین برندهای ایرانی و خارجی اسکراب

از خوردن محصولات حاوی کربوهیدرات تصفیه شده خودداری کنید

کربوهیدرات تصفیه شده نه تنها باعث چاقی می‌شود، بلکه پوست را هم ملتهب کرده و آن را بیشتر مستعد جوش و سایر مشکلات پوستی می‌کند.

کربوهیدرات تصفیه شده نه تنها باعث چاقی و بیشتر شدن سایز دور کمر می‌شود، بلکه پوست را هم ملتهب کرده و آن را بیشتر مستعد جوش و سایر مشکلات پوستی می‌کند. خوراکی‌های سفید رنگ از جمله آرد سفید، برنج سفید، نان و سیب‌زمینی سفید همگی باعث افزایش سطح انسولین می‌شوند که این موضوع منجر به التهاب می‌شود. التهاب علت بسیاری از مشکلات پوستی از جمله پف، احتباس آب، قرمزی، اگزما و پسوریازیس به شمار می‌رود.

آب داغ تأثیرات مخرب زیادی بر روی پوست می‌گذارد

آب داغ مضر برای پوست

دوش آب گرم یک روش عالی برای ریلکس کردن است. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این کار برای پوستتان مضرات زیادی دارد. سرامید، لیپید و کلسترول به شکل‌گیری لایه‌ی فوقانی اپیدرم کمک می‌کنند و آب داغ، رطوبت پوست را از بین می‌برد و باعث خشک شدن آن می‌شود. زمانی که لیپید از بین برود، آب می‌تواند پوست را خشک‌تر هم کند. بنابراین حواستان باشد که پوستتان با آب داغ تماس پیدا نکند.

مصرف محصولات لبنی را به حداقل برسانید

همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی نقش مؤثری در ایجاد جوش و آکنه دارد. اگر می‌خواهید از شر جوش‌های چرکی خود خلاص شوید، اولین چیزی که باید از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، محصولات لبنی هستند. محصولات لبنی مقدار زیادی قند و چربی دارند، که از جمله عوامل ایجادکننده‌ی جوش و آکنه به شمار می‌روند. تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است، مصرف این محصولات را در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید یا آن‌ها را حذف کنید.

حتما بخوانید » کره کاکائو تقویت پوست و مو و 12 خاصیت دیگر+طرز استفاده

دور دخانیات را خط بکشید

یکی از مشکلات پوستی که با سیگار کشیدن دچار آن می‌شوید، چین‌وچروک است.

استعمال دخانیات نه تنها به ریه‌های شما آسیب وارد می‌کند، بلکه پوستتان را هم خراب می‌کند. یکی از مشکلات پوستی که با سیگار کشیدن دچار آن می‌شوید، چین‌وچروک است. برای حفظ سلامتی بدن و پوست خود از استعمال دخانیات خودداری کنید.

به مواد غذایی که می‌خورید، بیشتر دقت کنید

اگر دچار مشکلات پوستی مختلفی از خشکی تا جوش و آکنه هستید، وقت آن رسیده که به آنچه که می‌خورید بیشتر توجه کنید. عدم تحمل مواد غذایی خود را به شکل التهاب در قسمت‌های مختلف بدن نشان می‌دهد. یکی از این قسمت‌های رایج، پوست است.

حتما بخوانید » روشن شدن پوست صورت با 24 روش خانگی

از رو بالشی ابریشمی استفاده کنید

برای داشتن پوست صاف و شفاف، باید به جنس رو بالشی خود توجه کنید. اگر می‌خواهید هر روز صبح پوستتان نرم و لطیف باشد، داشتن یک رو بالشی ابریشمی از واجبات است. ما هر شب صورتمان را ۶ تا ۱۰ ساعت روی رو بالشی می‌گذاریم، بنابراین انتخاب یک رو بالشی مناسب اهمیت خیلی زیادی دارد.

استفاده از پاک‌کننده‌ی صورت در صبح برای همه واجب نیست

اگرچه شستن صورت در شب یک قدم مهم برای داشتن پوست صاف و شفاف است، اما انجام این کار در صبح برای همه‌ی افراد واجب نیست. اگر پوست خوبی دارید، شب‌ها صورتتان را با پا‌ک‌کننده یا کلینزر بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید. لازم نیست صبح‌ها هم دوباره این کار را انجام دهید.

حبوبات بیشتری مصرف کنید

داشتن پوست صاف و شفافداشتن پوست صاف و شفاف

اضافه کردن منابع پروتئین گیاهی به رژیم غذایی می‌تواند به ایجاد باکتری‌های خوب در روده و مبارزه با التهاب کمک کند. مصرف نصف فنجان لوبیا برای میکروبیوم روده اهمیت دارد که این موضوع برای زیبایی پوست و سلامت عمومی بدن ضروری است. لوبیا تنها نوع حبوبات نیست که می‌تواند پوست را شاداب و سرزنده کند. از انواع مختلف حبوبات در سالادها و سوپ‌ها استفاده کنید تا از مواد مغذی موجود در آن‌ها بهره‌مند شوید.

به جوش ناشی از ورزش توجه ویژه‌ای بکنید

عامل تمام جوش‌ها یکسان نیست. جوش ناشی از ورزش ممکن است نسبت به جوش‌های معمولی، به یک برنامه‌ی درمانی کاملا متفاوت نیاز داشته باشد. معمولا جوش ناشی از ورزش به دلیل نوعی مخمر به نام «پیتروسپوروم» (pityrosporum) ایجاد می‌شود که در منافذ روی پوست زندگی می‌کند. استفاده از شامپوی ضدشوره یا پاک‌کننده‌ی زینک پریتیون میزان این مخمر را کاهش می‌دهد.

براش‌های آرایشی خود را به طور مرتب بشویید

استفاده از براش‌های آرایشی کثیف می‌تواند علت مشکلات پوستی شما باشد. شستن مرتب براش‌های آرایشی می‌تواند احتمال ابتلا به جوش و آکنه، التهاب (که باعث چین‌وچروک می‌شود) و حتی عفونت‌های جدی‌تر را کاهش دهد.

حتما بخوانید » تونر صورت چیست و چه تاثیراتی بر پوست میگذارد؟

براش‌ها باکتری‌ها، کثیفی و چربی را روی سطح خود نگه می‌دارند. استفاده از براش کثیف روی پوست تمیز باعث جوش و آکنه می‌شود. دست‌کم دو بار در هفته براش‌های آرایشی خود را با یک کلینزر ملایم و بدون بو بشویید تا دچار جوش و آکنه نشوید.

از مواد غذایی فرآوری شده اجتناب کنید

مواد غذایی فرآوری شده نه تنها روی پوست شما تأثیرات منفی می‌گذارند، بلکه سلامتی بدن را هم به خطر میندازند.

به جای مواد غذایی فرآوری شده، به فکر گنجاندن خوراکی‌های غنی شده در رژیم غذایی خود باشید. مواد غذایی فرآوری شده نه تنها روی پوست شما تأثیرات منفی می‌گذارند، بلکه سلامتی بدن را هم به خطر میندازند و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند. بنابراین هر طور که شده باید از مصرف آن‌‌ها اجتناب کنید.

سیب‌زمینی شیرین بخورید

استفاده از کرم‌های رتینول بر پایه‌ی ویتامین A تنها روش برای استفاده از مزایای این ویتامین برای داشتن پوست صاف و شفاف نیست. سیب‌زمینی شیرین به غیر از اینکه خوشمزه است، بتاکاروتن هم دارد. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین خواص متعددی برای پوست دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به جوان‌سازی پوست، درمان جوش و آکنه از طریق از بین بردن سلول‌های مرده‌ و روشن‌تر کردن پوست اشاره کنیم.

میزان استرس خود را کاهش دهید

حتما می‌دانید که استرس تأثیرات منفی زیادی بر روی پوست می‌گذارد. به همین دلیل است که باید به دنبال روش‌هایی باشید که به کاهش استرس کمک می‌کنند. استرس به فرآیند پیری پوست سرعت می‌بخشد و توانایی پوست را برای ترمیم خود کاهش می‌دهد. انجام تمریناتی مثل یوگا و مدیتیشن به کم کردن استرس کمک می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم هم می‌تواند در کاهش استرس تأثیرگذار باشد.

حتما بخوانید » روغن ریحان برای سلامتی و پوست و مو و 22 خاصیت دیگر

ماهی بیشتری بخورید

ماهی حاوی چربی‌های سالم است و به همین دلیل برای پوست خواص زیادی دارد. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماکارل و ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که خواص ضدالتهابی دارند. این موضوع باعث حفظ رطوبت پوشش سلول‌ها می‌شود و از این طریق ظاهر پوست را درخشان‌تر می‌کند.

شکلات دشمن پوست شما نیست

پوست صاف و شفافپوست صاف و شفاف

یک تصور رایج درباره‌ی شکلات این است که باعث جوش و آکنه می‌شود.

داشتن یک رژیم غذایی ناسالم تأثیرات خود را روی پوست نشان می‌دهد، با این حال این بدین معنی نیست برای داشتن پوست صاف و شفاف باید مصرف شکلات را به طور کامل قطع کنید. یک تصور رایج درباره‌ی شکلات این است که باعث جوش و آکنه می‌شود.

در واقع این شکلات نیست که باعث این مشکل پوستی می‌شود! این قند است که منجر به جوش و آکنه می‌شود. خوردن گه‌گاه شکلات ایرادی ندارد. سعی کنید مصرف قند را در رژیم غذایی‌تان به حداقل برسانید، چون مضرات زیادی برای سلامتی بدن و پوست دارد.

صورتتان را دستکاری نکنید

دستکاری کردن صورت باعث می‌شود کثیفی و چربی موجود روی دست به پوست منتقل شود، که این موضوع منجر به بروز جوش و آکنه می‌شود. اگر عادت دارید مدام صورتتان را دستکاری کنید، هرچه سریع‌تر باید این عادت را اصلاح کنید، وگرنه پوستتان آسیب زیادی می‌بیند.

از سرکه‌ی سیب غافل نشوید

اگر دچار آفتاب‌سوختگی شدید، صورتتان را با آب سرد یا ولرم و سرکه سیب رقیق شده بشویید. سرکه‌ی سیب باعث تسکین پوست می‌شود. به جای استفاده از محصولات ناملایم که ممکن است حاوی ترکیبات شیمیایی باشند، با استفاده از سرکه‌ی سیب می‌توانید به بهبود سریع‌تر پوست خود کمک کنید.

از قند تصفیه شده استفاده نکنید

میان‌وعده‌های شیرین دشمن اصلی پوست شما هستند. یکی از استراتژی‌های مؤثر برای کاهش سرعت فرآیند پیری پوست، استفاده کردن از قند تصفیه شده است. قند باعث می‌شود کلاژن پوست انعطاف‌ناپذیر شود. از مصرف میان وعده‌های آماده خودداری کنید و هر وقت هوس خوردن شیرینی‌جات کردید، میوه‌های شیرین مثل انگور بخورید.

سخن پایانی

برای داشتن پوست صاف و شفاف، باید با توجه به نوع پوست خود یک روتین مراقبت از پوست را دنبال کنید. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا درباره‌ی توصیه‌ی متخصصان پوست برای داشتن پوستی بهتر و بی‌عیب و نقص صحبت کردیم. به این توصیه‌ها عمل کنید تا پوستتان درخشان و شاداب شود.

حتما بخوانید » 27 نوع ماسک انبه برای زیبایی پوست صورت

منبع » eat this

 
برچسب‌ها: پوست صاف ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


25 خوراکی چاق‌کننده ؛ اگر قصد کاهش وزن دارید ، دور این خوراکی ها را خط بکشید
شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت 19:34 | بازدید : 122 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

در لیست 25 خوراکی چاق‌کننده کدام خوراکی ها قرار دارند؟ کدام خوراکی ها کاهش وزن را برای شما سخت میکنند؟ کدام خوراکی چاق‌کننده مانع کاهش وزن میشود؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

برای اینکه در کاهش وزن موفق باشید، باید خوراکی‌های مغذی بخورید، کالری کمتری مصرف کنید و از لحاظ بدنی فعالیت داشته باشید. اما اگر کابینت‌های آشپزخانه پر از خوراکی‌های وسوسه‌کننده باشد، پایبند ماندن به اهداف خود برای لاغری و کم کردن وزن دشوار می‌شود. هنگامی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرید، باید یک سری خوراکی‌ها را از رژیم غذایی‌اتان حذف کنید، وگرنه از اهدافتان دور می‌شوید. امروز در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا می‌خواهیم شما مخاطبان گرامی را که به دنبال کاهش وزن هستید، با 25 خوراکی چاق‌کننده آشنا کنیم. این مواد غذایی سرعت سوخت‌وساز بدن را کم کرده و کاهش وزن را برای شما سخت می‌کنند؛ بنابراین باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید. برای اینکه با این خوراکی‌ها آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

چیپس سیب‌زمینی

افراد خیلی کمی وجود دارند که چیپس ‌سیب‌زمینی را دوست ندارند. این خوراکی ترد و لذیذ محبوبیت زیادی در میان کودکان و بزرگسالان دارد. اما متأسفانه باید به شما بگوییم که اگر قصد دارید لاغر کنید، باید دور این خوراکی را خط بکشید.

چیس سیب‌زمینی یک خوراکی چاق‌کننده است و معمولا می‌تواند میزان خطرناکی از سدیم را در خود پنهان کند. نکته‌ی جالب این است که چیپس‌ سیب‌زمینی در میان تمام خوراکی‌های و نوشیدنی‌های چاق‌کننده از جمله بستنی، فست‌فود و نوشابه، از همه بدتر است. بر اساس نتایج مطالعات در دانشگاه هاروارد، خوردن چیپس سیب‌زمینی به‌شدت با افزایش وزن در ارتباط است.

فرنچ فرایز

فرنچ فرایز یا همان سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم دشمن کاهش وزن به شمار می‌رود. این خوراکی سطح انسولین و قند خون را سریع‌تر افزایش می‌دهد، که این موضوع اصلا خوب نیست. این غذا حاوی کالری بسیار زیادی است و با روغن زیادی تهیه می‌شود. اگر می‌خواهید به اندام ایدئال‌تان برسید، خوردن فرنچ فرایز را فراموش کنید.

گوشت قرمز پرچرب

گوشت قرمز پرچرب از جمله دیگر مواد غذایی چاق‌کننده است. یک مطالعه‌ی دانشگاهی بر روی بیش از ۱۶ هزار نفر نشان داد که مصرف گوشت قرمز پرچرب با افزایش وزن و چربی شکمی در ارتباط است.

حتما بخوانید » لاغری با یک رژیم غذایی لاغری سالم و ساده

گوشت‌های فرآوری شده

خوردن بیکن، سوسیس و هات‌داگ ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد.

در مقالات مختلف درباره‌ی مضرات گوشت فرآوری شده صحبت کرده‌ایم. جلوگیری از کاهش وزن فقط یکی از این مضرات است. خوردن بیکن، سوسیس و هات‌داگ ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد.

محققان در دانشگاه هاروارد بین مصرف گوشت فرآوری شده و افزایش وزن ارتباط برقرار کرده‌اند. همانطور که گفتیم اضافه وزن تنها دلیل برای قطع مصرف گوشت فرآوری شده نیست. این نوع گوشت باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت، سرطان و فشار خون هم می‌شود.

غلات شیرین و تصفیه شده

بسیاری از غلات به دلیل اینکه شیرین هستند و کالری زیادی دارند، باعث بیشتر شدن سایز دور کمر می‌شوند.

بسیاری از غلات به دلیل اینکه شیرین هستند و کالری زیادی دارند، باعث بیشتر شدن سایز دور کمر می‌شوند. اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، باید به دنبال خوراکی‌های سیرکننده مانند جو دوسر یا مواد غذایی حاوی فیبر باشید.

حتما بخوانید » برگ انبه برای لاغری،دیابت،سلامتی،خواص و نحوه مصرف

فیبر جلوی گرسنگی را می‌گیرد و شما را برای مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف جو دوسر در وعده‌ی صبحانه باعث افزایش احساس سیری، گرسنگی کمتر و مصرف کالری کمتر در وعده‌ی ناهار شد.

نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه

نوشیدنی‌های شیرین

بسیاری از نوشابه‌ها حاوی شربت ذرت هستند که فروکتوز زیادی دارد. چنین نوشیدنی‌هایی به اندازه‌ی شکر در افزایش وزن نقش دارند. در یک مطالعه‌ی حیوانی نشان داده شد که ۱۰۰ درصد موش‌های صحرایی که چنین نوشیدنی‌هایی مصرف کردند، چاق شدند. به جای نوشابه به دنبال مصرف نوشیدنی‌های سالم‌تر مثل اسموتی خانگی، چای یا قهوه باشید.

نوشابه‌ی رژیمی

یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که به طور منظم نوشابه‌ی رژیمی می‌نوشیدند، سه برابر بیشتر افزایش چربی شکم را تجربه کردند.

به این نکته دقت کنید که اگر یک خوراکی یا نوشیدنی کم کالری است، به این معنی نیست که قند کمی هم دارد. در بیشتر نوشابه‌های رژیمی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود که ضررهای زیادی دارند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی با افزایش وزن شدید و طولانی‌مدت در ارتباط هستند.

خوراکی چاق‌کننده

یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که به طور منظم نوشابه‌ی رژیمی می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کردند، سه برابر بیشتر افزایش چربی شکم را تجربه کردند.

حتما بخوانید » رژیم سم زدایی چیست؟ باورهای غلط و حقایقی که باید بدانید 2021

چنین نوشیدنی‌هایی که فاقد کالری هستند، باعث افزایش سطح گلوکز خون و واکنش انسولین می‌شوند، که این موضوع می‌تواند باعث ذخیره‌ی چربی در بدن و بروز بیماری‌هایی مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی و عروقی شود.

نان سفید

اگر می‌خواهید چربی شکم خود را آب کنید، هر طور که شده باید از خوردن نان سفید تصفیه شده اجتناب کنید. مطالعات نشان می‌دهند که خوردن غلات سبوس‌دار، بر خلاف غلات تصفیه شده که باعث بیشتر شدن چربی شکم می‌شوند، می‌تواند چربی احشایی را از بین ببرد. هنگام درست کردن کیک و شیرینی از آرد گندم سبوس‌دار استفاده کنید تا سایز دور کمترتان بیشتر نشود و به اهدافتان در کاهش وزن نزدیکتر شوید.

شکلات

شکلات تلخ فواید زیادی دارد و حتی به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

بعضی از افراد باور دارند که برای آب کردن چربی شکم نباید شکلات خورد. اما این موضوع در مورد همه‌ی شکلات‌ها درست نیست. شکلات تلخ فواید زیادی دارد و حتی به کاهش وزن هم کمک می‌کند. این شکلات شیری است که جلوی کاهش وزن شما را می‌گیرد، چون کالری و قند زیادی دارد و باعث افزایش چربی احشایی می‌شود.

حتما بخوانید » معرفی بهترین قرص های لاغری ، فواید ، عوارض و نکاتی که باید بدانید 2021

آب‌میوه

آب‌میوه‌های آماده حاوی قند و کالری زیادی هستند که هر دو مانع کاهش وزن می‌شوند. چنین نوشیدنی‌هایی باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت آن می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود گرسنه‌تر شوید. مطالعات نشان داده‌‌اند که بدن ما با کالری موجود در آب‌میوه سیر نمی‌شود. بنابراین زمانی که تشنه می‌شوید، آب بخورید و هر زمان که گرسنه شدید، میوه و سبزیجات حاوی فیبر بخورید.

مافین

مافین یک خوراکی چاق‌کننده

مافین‌های آماده حاوی روغن دانه‌ی سویا و چربی‌های ترانس هستند، که هر دو باعث افزایش سایز دور کمر می‌شوند.

مافین هم یک خوراکی چاق‌کننده محسوب می‌شود. یک عدد مافین بلوبری معمولی حاوی تقریبا ۴۰۰ کالری و مقدار زیادی چربی است. علاوه بر این، مافین‌های آماده حاوی روغن دانه‌ی سویا و چربی‌های ترانس هستند، که هر دو باعث افزایش سایز دور کمر می‌شوند.

نشان داده شده که چربی ترانس احتمال ابتلا به بیماری قلبی را هم افزایش می‌دهد. از همه بدتر اینکه مافین حاوی مقدار خیلی زیادی قند است. شکر به سرعت هضم و جذب شده و باعث می‌شود گرسنه‌تر شوید.

دونات

دونات که یک خوراکی محبوب در میان کودکان و بزرگسالان است، معمولا به‌عنوان میان وعده مصرف می‌شود. اگر می‌خواهید از شر چربی شکم خود خلاص شوید، از خوردن دونات خودداری کنید. در تهیه‌ی دونات از مقدار زیادی شکر استفاده می‌شود. دونات در بدن به قند تجزیه شده و باعث می‌شود بدن انسولین بیشتری ترشح کند.

زمانی که در بدن انسولین زیادی ترشح شود، شکر اضافی وارد سلول‌های چربی می‌شود و هیچ شکری برای خون باقی نمی‌ماند. این موضوع منجر به کاهش قند خون شده و باعث می‌شود بعد از مصرف دونات احساس گرسنگی کنید.

 فست‌فود

همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که فست‌فودها به شدت مضر و چاق‌کننده هستند. این غذاهای فرآوری شده سرشار از مواد نگه‌دارنده، چربی‌های ترانس و نمک هستند. چربی‌های ترانس و مواد نگه‌دارنده توانایی معده را برای ارتباط با مغز مختل می‌کنند. در نتیجه پیام‌رسان‌های عصبی و هورمون‌های مرتبط با سیری در مغز تولید نمی‌شوند و مغز توانایی خود را برای تشخیص سیری از دست می‌دهد و ما همچنان به خوردن ادامه می‌دهیم.

حتما بخوانید » کاهش وزن زنان بالای ۴۰ سال 10 توصیه طلایی لاغری

قند تصفیه شده

قند تصفیه شده، علت اصلی شکل‌گیری چربی شکم است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) به افراد توصیه می‌کند مصرف شکر را به حداقل برسانند. بر اساس گزارش‌ها، آمریکاییان سه برابر بیشتر از میزان مجاز، قند اضافه شده مصرف می‌کنند.

اسموتی‌های آماده

اسموتی

فقط به این دلیل که اسموتی‌های آماده حاوی میوه هستند، به این معنی نیست که برای لاغری مناسب هستند. بسیاری از این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی قند دارند. به طوری که گاهی اوقات هر بطری اسموتی ۵۲ گرم قند دارند. به جای خرید اسموتی آماده، خودتان در خانه با میوه‌های تازه و سایر مواد چربی‌سوز یک اسموتی لذیذ و سالم درست کنید.

میوه‌های خشک شده

شاید فکر کنید میوه‌ی خشک شده می‌تواند گزینه‌ی خوبی به‌عنوان میان وعده باشد. اما این خوراکی شیرین شده است و هر ۳۱ گرم از آن، ۱۶ گرم قند دارد. به جای مصرف این خوراکی چاق‌کننده، میوه‌ی تازه بخورید.

قهوه‌ی سرد

اگرچه قهوه در آب کردن چربی شکم مؤثر است، قهوه‌ی یخ زده دشمن کاهش وزن و سایز دور کمر شما محسوب می‌شود.

اگرچه قهوه در آب کردن چربی شکم مؤثر است، قهوه‌ی یخ زده دشمن کاهش وزن و سایز دور کمر شما محسوب می‌شود. بعضی از این نوشیدنی‌ها حاوی بیش از ۶۰۰ کالری هستند و اگر در تهیه‌ی آن‌ها از خامه‌ی زده شده استفاده شود، میزان کالری آن‌ها بیشتر هم می‌شود.

بیسکوییت

بیسکوییت یک خوراکی چاق‌کننده محسوب می‌شود. بیسکوییت‌هایی مانند اوریو سرشار از روغن نخل هستند‌. روغن نخل نوعی روغن است که باعث التهاب ایجادکننده‌ی چربی می‌شود. علاوه بر این، بیسکوییت‌ها اعتیادآور هستند. اگر به خوردن آن‌ها عادت کنید، قطع مصرفشان برای شما دشوار می‌شود. مصرف متعادل بیسکوییت بسیار سخت است و به همین دلیل، بسیاری از افراد در خوردن آن زیاده‌روی می‌کنند. به جای خوردن بیسکوییت به‌عنوان میان وعده، به فکر خوردن خوراکی‌های سالم و چربی‌سوز باشید.

روغن دانه‌ی سویا

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل آگاهی از تأثیرات منفی چربی‌های ترانس بر روی سلامتی از جمله مسدود کردن سرخرگ، در محصولات خود به جای چربی ترانس از روغن سبزیجات مانند روغن‌های سویا، ذرت، گل آفتاب‌گردان یا نخل استفاده می‌کنند، که گزینه‌ی چندان بهتری نیست!

حتما بخوانید » کاهش وزن با هدف‌گذاری صحیح،13روش لاغری اسمارت❶

علت این موضوع این است که روغن‌های سبزیجات حاوی مقدار زیادی چربی‌های التهابی، اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ هستند. التهاب با چاقی در ارتباط است؛ بنابراین مواد غذایی التهاب‌زا مانند روغن دانه‌ی سویا به کاهش وزن کمکی نمی‌کنند، بلکه مانع رسیدن شما به اهدافتان می‌شوند.

مرغ سوخاری

مرغ سوخاری

مرغ سوخاری ترد و خوشمزه است و هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را رد کند. اما اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، باید دور این خوراکی چاق‌کننده را خط بکشید. مرغ سوخاری حاوی ترکیبات التهابی است. این ترکیبات هنگام تهیه‌ی غذا در دمای زیاد ایجاد می‌شوند.

علاوه بر این، مرغ سوخاری در روغن زیاد سرخ می‌شود و کالری و نمک زیادی دارد. مطمئن باشید لذت کوتاه‌مدتی که از خوردن مرغ سوخاری چرب و ترد به دست می‌آورید، ارزش پشیمانی بعد از آن را ندارد.

بستنی

خوردن بستنی در روزهای گرم تابستان برای همه لذت‌بخش است، اما اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، از خوردن این خوراکی چاق‌کننده اجتناب کنید. بستنی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، چربی و قند است.

حتما بخوانید » کاهش وزن و لاغری سریع با 18 راهکار مفید و مؤثر

به طور مثال یک فنجان بستنی وانیلی ۲۶۷ کالری، ۳۲ گرم کربوهیدرات و ۱۴ گرم چربی دارد. حتما شنیده‌اید که محصولات لبنی حاوی کلسیم هستند، اما میزان کلسیم موجود در بستنی کم است. دیر به دیر خوردن بستنی ایرادی ندارد، اما اگر این کار تبدیل به عادت شود، باید با اندام ایدئال خود خداحافظی کنید.

پنیر خامه‌ای

دو قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای معمولی حاوی ۱۰۰ کالری، ۹ گرم چربی و ۶ گرم چربی اشباع شده است و مواد مغذی چندان زیادی ندارد.

دو قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای معمولی حاوی ۱۰۰ کالری، ۹ گرم چربی و ۶ گرم چربی اشباع شده است و مواد مغذی چندان زیادی ندارد. به طور کلی بهتر است مصرف پنیر را به حداقل برسانید و به دنبال گزینه‌های سالم‌تر برای وعده‌ی صبحانه باشید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

اگر به دنبال افزایش سطح انرژی خود هستید، نوشیدنی انرژی‌زا نخورید، چون سلامتی‌تان به خطر میفتد. در واقع میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا حتی از قهوه هم بیشتر است. این نوشیدنی‌ها معمولا سرشار از قند و مواد افزودنی مضر هستند. خوراکی‌های بسیار سالم و مغذی‌ای وجود دارند که می‌توانند انرژی شما را افزایش دهند. به جای نوشیدنی‌ها‌ی انرژی‌زا می‌توانید قهوه‌ی تلخ، چای یا اسموتی خانگی بخورید.

حتما بخوانید » کاهش وزن با هدف‌گذاری صحیح،13روش لاغری اسمارت❶

مربا

مربا هم یک خوراکی چاق‌کننده است. یک بار دیگر به این نتیجه می‌رسیم که هر چیزی که با مربا درست می‌شود، سالم نیست. مرباهای آماده حاوی قند و کالری زیادی هستند. به جای مصرف مربای آماده، روی نان تست کره‌ی بادام‌زمینی بمالید و روی آن چند تکه از میوه‌ی دلخواه‌اتان را قرار دهید و نوش جان کنید.

در وعده‌ی صبحانه می‌توانید نان تست و آووکادو هم بخورید. روی نان تست آووکادو بمالید. یک تخم‌مرغ را نیمرو کنید و روی آن قرار دهید. در نهایت روی نان تست چند عدد گوجه‌ی گیلاسی قرار دهید و روی آن کمی کنجد بپاشید‌‌.

حتما بخوانید » کاهش وزن و لاغری سریع با 18 راهکار مفید و مؤثر

سخن پایانی

رژیم غذایی نقش فوق‌العاده مهمی بر روی لاغری و کاهش وزن دارد. در حالی که بعضی از مواد غذایی در چربی‌سوزی و کم کردن وزن مؤثر هستند، بعضی دیگر باعث افزایش چاقی و ناموفقیت در کاهش وزن می‌شوند.

امروز در این مقاله شما را با ۲۴ خوراکی چاق‌کننده آشنا کردیم. تا جایی که می‌توانید باید از خوردن این مواد غذایی اجتناب کنید. اما اگر حذف کامل این خوراکی‌ها از رژیم غذایی برای شما امکان‌پذیر نیست، باید تا جایی که می‌توانید مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

حتما بخوانید » کاهش وزن سریع‌تر 25 راهکار موثر 2021

منبع » eat this

 
برچسب‌ها: کاهش وزن ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پروتئین گیاهی ؛ 18 منبع عالی پروتئین که گوشت نیستند!
شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت 19:32 | بازدید : 123 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

بهترین منابع پروتئین گیاهی کدام مواد غذایی هستند؟ 18 منبع عالی پروتئین که گوشت نیستند ، کدام مواد غذایی هستند؟ برترین منابع پروتئین گیاهی کدام مواد غذایی هستند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

افراد گیاه‌خوار باید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن خود را از طریق خوردن خوراکی‌های مختلف و مغذی تأمین کنند. پروتئین یکی از این مواد مغذی است که در صورتی که آن را به میزان کافی دریافت نکنید، بدنتان دچار مشکلات مختلفی می‌شود. پروتئین در کم کردن کلسترول خون، مبارزه با دیابت به دلیل تنظیم قند خون و کمک به برطرف کردن مشکلات مغز و افسردگی مفید است. مواد غذایی گیاهی بهترین منبع پروتئین گیاهی به شمار می‌روند. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا به معرفی 16 ماده‌ی غذایی که منبع پروتئین گیاهی هستند، می‌پردازیم. تا پایان مقاله کنار ما باشید.

لوبیا

لوبیاها انواع مختلفی دارد. لوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر هستند. هر ۸۴ گرم لوبیای سیاه، ۷ گرم پروتئین دارد. لوبیاها این ویژگی را دارند که می‌توانید از آن‌ها در غذاها و سالادهای متنوعی استفاده کنید. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید به صدها دستورپخت غذاها و سالادهای مختلف با لوبیا دست پیدا کنید.

عدس

عدس ممکن است در کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، اضافه وزن و بعضی از انواع سرطان‌ها مفید باشد.

یک فنجان عدس پخته شده حاوی ۱۸ گرم پروتئین است؛ به همین دلیل، عدس جزء بهترین منابع پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. عدس همچنین کربوهیدرات کند هضم دارد. فقط یک فنجان از عدس تقریبا ۵۰ درصد از فیبر لازم بدن را در طول روز برطرف می‌کند. علاوه بر این، نشان داده شده که فیبری که در عدس‌ وجود دارد، باکتری‌های خوب در روده‌ی بزرگ را تغذیه کرده و از این طریق، به تقویت سلامت روده‌ کمک می‌کند.

عدس ممکن است در کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، اضافه وزن و بعضی از انواع سرطان‌ها مفید باشد. علاوه بر این، عدس سرشار از فولات، منگنز و آهن است. این نوع حبوبات همچنین مقدار خوبی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی دارد که سلامتی بدن را تقویت می‌کنند.

حتما بخوانید » تاثیرات پودر شاهدانه بهترین پروتئین گیاهی 2021

چندین مطالعه نشان داده‌اند که داشتن رژیم غذایی سرشار از لوبیا و سایر حبوبات می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون، کمک به کنترل قند خون، کم کردن فشار خون و همچنین آب کردن چربی شکم مؤثر باشد.

توفو ، تمپه و ادامامه

توفو، تمپه و ادامامه با دانه‌ی سویا درست می‌شوند. دانه‌ی سویا منبع پروتئین گیاهی تلقی می‌شود که این یعنی اسید آمینه‌‌های لازم بدن را تأمین می‌کند.

ادامامه دانه‌ی سویای نارس است که برای مصرف باید آن‌ها را بخارپز یا آبپز کنید. می‌توانید ادامامه را خالی بخورید یا آن را به سوپ‌ها و سالادهای مختلف اضافه کنید. توفو با شیر سویای غلیظ شده درست می‌شود. تمپه با دانه‌ی سویای رسیده‌ و تخمیر شده تهیه می‌شود.

توفو و تمپه را می‌توانید در غذاهای مختلف از همبرگر تا سوپ استفاده کنید. ۱۰۰ گرم توفو، تمپه و ادامامه حاوی آهن، کلسیم و ۱۰ تا ۱۹ گرم پروتئین هستند. ادامامه همچنین سرشار از فولات، ویتامین K و فیبر است. تمپه مقدار خوبی پروبیوتیک، ویتامین B و مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر دارد.

حتما بخوانید » طرز تهیه توفو

نخود

نخود یکی دیگر از حبوبات است که مقدار زیادی پروتئین گیاهی دارد. نخود علاوه بر پروتئین حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر، آهن، فولات، فسفر، پتاسیم، منگنز و بسیاری ترکیبات گیاهی دیگر است.  می‌توانید با نخود هوموس (حمص) درست کنید. هوموس یک پیش‌غذای لبنانی سالم و مغذی است که به جای خرید آن از بیرون می‌توانید خودتان در خانه آن را تهیه کنید.

شاهدانه

چربی‌های موجود در شاهدانه ممکن است به کاهش التهاب، کم کردن علائم سندرم پیش از قاعدگی و بعضی از بیماری‌های پوستی کمک کنند.

شاهدانه یک دانه‌ی فوق‌العاده مغذی است که اگرچه به اندازه‌ی سایر دانه‌ها شناخته شده نیست، اما مانند دانه‌ی چیا از منابع پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. این دانه منبع خوبی از ویتامین E و چندین ماده‌ی معدنی مثل فسفر، پتاسیم، سلنیوم، سدیم، منیزیم، روی، آهن، سولفور و کلسیم است. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ دارد که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

از جمله خواص شاهدانه می‌توانیم به کاهش خطر بیماری قلبی، کمک به بهبود اختلالات پوستی، کاهش علائم سندرم پیش‌قاعدگی و یائسگی و کمک به هضم غذا اشاره کنیم. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که چربی‌های موجود در شاهدانه ممکن است به کاهش التهاب و همچنین کم کردن علائم سندرم پیش از قاعدگی، یائسگی و بعضی از بیماری‌های پوستی کمک کنند.

۲۸ گرم از شاهدانه حاوی ۱۰ گرم پروتئین قابل هضم است. این یعنی میزان پروتئین موجود در آن ۵۰ درصد بیشتر از دانه‌ی چیا و تخم کتان است. می‌توانید شاهدانه را از طریق اضافه کردن به اسموتی در رژیم ‌غذایی‌ خود بگنجانید. همچنین می‌توانید از آن در سس سالاد خانگی استفاده کنید تا از مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شوید.

حتما بخوانید » پروتئین نخود و تاثیرات آن بر سلامتی بدن 2021

نخود سبز

پروتئین گیاهیپروتئین گیاهی

یک فنجان نخود سبز پخته شده حاوی ۹ گرم پروتئین است. علاوه بر این، ۲۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن شما به فیبر، ویتامین A و ویتامین C را تأمین می‌کند که همگی برای سلامتی بدن مفید هستند. شما فقط به یک و نیم فنجان نخود آبپز نیاز دارید تا به میزان کافی پروتئین گیاهی‌ دریافت کنید.

بادام‌زمینی

بادام‌زمینی سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم است و ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. هر نصف فنجان بادام‌زمینی حاوی ۲۰٫۵ گرم پروتئین گیاهی است. کره‌ی بادام‌زمینی هم سرشار از پروتئین است؛ به طوریکه هر قاشق غذاخوری از آن ۳.۶ گرم پروتئین دارد. می‌توانید روی نان تست کره‌ی بادام‌زمینی بزنید و نوش جان کنید تا از خواص و مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شوید.

حتما بخوانید » مورینگا چیست و چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

بادام

از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بادام می‌توانیم فیبر، ویتامین B2، مس، فسفر، منیزیم و منگنز را نام ببریم.

نصف فنجان بادام ۱۶.۵ گرم پروتئین دارد. بادام حاوی ویتامین E هم است، که برای پوست و چشم فواید زیادی دارد. از جمله دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بادام می‌توانیم فیبر، ویتامین B2، مس، فسفر، منیزیم و منگنز را نام ببریم. فواید این نوع مغز شامل کنترل قند خون، کم کردن فشار خون، کاهش سطح کلسترول، کاهش گرسنگی و کالری مصرفی، کاهش وزن و کم کردن سطح کلسترول بد (LDL) می‌شود.

۹. کینوا

کینوا از جمله غلاتی است که پروتئین زیادی دارد. یک فنجان کینوای پخته شده حاوی ۸ گرم پروتئین است. این نوع غلات همچنین مواد مغذی دیگری مثل منیزیم، فولات، روی، پتاسیم، ویتامین E، آهن، فیبر و منیزیم دارد.

حتما بخوانید » آقطی سیاه چیست چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

کینوا فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم کنترل قند خون، کمک به کاهش وزن و کم کردن سطح کلسترول خون را نام ببریم. از کینوا می‌توانید در غذاهای مختلف از جمله پاستا، سوپ‌ها و خورش‌های مختلف استفاده کنید.

 دانه‌ی چیا

بهترین پروتئین گیاهیبهترین پروتئین گیاهی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌ی چیا با تولید رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و می‌توانند تأثیرات مثبتی بر روی سلامتی بدن داشته باشند.

دانه‌ی چیا دانه‌ای است که کالری کمی دارد و سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای قلب مفید هستند‌. دانه‌ی چیا منبع پروتئین هم به شمار می‌رود و هر قاشق غذاخوری از آن حاوی ۲ گرم پروتئین است. فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳، کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، ویتامین B1، پتاسیم، نیاسین، تیامین و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از جمله دیگر مواد مغذی موجود در دانه‌ی چیا هستند.

حتما بخوانید » کنگر فرنگی یا آرتیشو چیست و چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌ی چیا با تولید رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و می‌توانند تأثیرات مثبتی بر روی سلامتی بدن داشته باشند. کمک به کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، تقویت سلامت استخوان‌ها، کاهش سطح فشار خون و کم کردن التهاب مزمن از جمله خواص دانه‌ی چیا است. شما می‌توانید از دانه‌ی چیا در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی از جمله اسموتی، ماست، شیر یا پودینگ استفاده کنید.

سیب‌زمینی

یک عدد سیب‌زمینی بزرگ پخته شده حاوی ۸ گرم پروتئین گیاهی است. سیب‌زمینی علاوه بر پروتئین مواد مغذی دیگری مانند پتاسیم، ویتامین B6، منیزیم، منگنز، فسفر، نیاسین، فولات، فیبر و ویتامین C دارد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده‌ی غذایی به طور بالقوه رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌‌کنند. تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت و سرطان را افزایش دهد.

حتما بخوانید » گیاه دم اسبی Horsetail چیست چه تاثیراتی بر بدن دارد؟ 2021

سیب‌زمینی در کنترل قند خون، بهبود سلامت دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن از طریق ایجاد احساس سیری تأثیرگذار است. سیب‌زمینی را می‌توانید به صورت پخته یا سرخ‌کرده میل کنید. اگر سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورید، حواستان باشد هنگام سرخ کردن از روغن زیادی استفاده نکنید.

سبزیجات دارای برگ سبز

پروتئین گیاهی جایگزین گوشتپروتئین گیاهی جایگزین گوشت

بسیاری از سبزیجات دارای برگ سبز حاوی پروتئین گیاهی هستند. یکی از این سبزیجات کلم‌پیچ است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. کلم‌پیچ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله بتاکاروتن و لوتئین است که خطر بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

پروتئین گیاهی

اسفناج هم که جزء سبزیجات دارای برگ سبز محسوب می‌شود، حاوی ویتامین A، ویتامین K و منگنز است. اسفناج همچنین سرشار از فولات است، که  نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی دارد. می‌توانید از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم‌پیچ در تهیه‌ی یک سالاد خوشمزه استفاده کنید.

حتما بخوانید » زیتون کالاماتا چیست؟چه تاثیراتی بر بدن دارد؟+نحوه مصرف

گندم سیاه

گندم سیاه به غیر از پروتئین، مواد معدنی مختلفی از جمله منگنز، مس، منیزیم، فسفر، فیبر و آهن هم دارد.

هر ۱۰۰ گرم گندم سیاه حاوی ۱۳٫۵ گرم پروتئین است. گندم سیاه به غیر از پروتئین، مواد معدنی مختلفی از جمله منگنز، مس، منیزیم، فسفر، فیبر و آهن هم دارد. گندم سیاه می‌تواند به کنترل قند خون و بهبود سلامت قلب کمک کند.

تخم کدوحلوایی

در هر ۶۴ گرم تخم کدوحلوایی، ۱۲ گرم پروتئین وجود دارد. تخم ‌کدوحلوایی حاوی ویتامین K، منگنز، آهن، روی، مس، فسفر و منیزیم است. همچنین آنتی‌اکسیدان زیاد و مقدار خوبی اسیدهای چرب چند غیراشباع، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فولات دارد.

حتما بخوانید » آووکادو برای افراد مبتلا به دیابت،تاثیرات،خواص و نحوه مصرف

پروتئین گیاهی جایگزین گوشت

مصرف تخم کدوحلوایی با کاهش خطر بعضی از سرطان‌ها، بهبود پروستات و سلامت مثانه، تقویت سلامت قلب، کاهش میزان قند خون، بهبود کیفیت خواب و افزایش احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی به دلیل داشتن فیبر در ارتباط است.

حتما بخوانید » گواوا یا زیتون محلی چیست؟چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

سخن پایانی

در این مقاله منابع پروتئین گیاهی و غیرگوشتی را به شما معرفی کردیم. اگر گیاه‌خوار هستید، باید اطمینان حاصل کنید که به اندازه‌ی کافی پروتئین دریافت می‌کنید. خوراکی‌های ذکر شده در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا را در رژیم غذایی‌ خود بگنجانید تا از پروتئین و سایر مواد مغذی موجود در آن‌ها بهره‌مند شوید.

منابع » medical news today eat this

 
برچسب‌ها: گیاهخواری ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حفظ سلامت قلب با 10 قانون مهم در رژيم غذایی 2021
شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت 19:28 | بازدید : 113 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

چطور سلامت قلب را تضمین کنیم؟ بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت قلب کدام مواد غذایی هستند؟ 10 قانون مهم در رژیم غذایی که سلامت قلب شما را تضمین میکند چه قوانینی هستند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بهترین سلاح‌هایی هستند که می‌توانید با آنها به مبارزه با بیماری‌های قلبی بروید. همان‌طور که می‌دانیم سبکی که برای زندگی انتخاب می‌کنیم، تکلیف سلامتی ما را در طول زندگی‌مان مشخص می کند و غذایی که می‌خوریم می‌تواند نجات‌دهنده‌ی ما از انواع بیماری‌ها باشد.

برای اینکه سال‌ها، قلبی سالم داشته باشیم و از این موهبت در طول زندگی‌مان به خوبی استفاده کنیم، تنها کافی است 10 نکته‌ای که در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا به آن‌ها می‌پردازیم را جزوی از سبک زندگی‌مان قرار دهیم و از این طریق ریسک بیماری‌های قلبی را برای خودمان پایین بیاوریم. پس همراه مجله اینترنتی ماهتوتا شوید تا شما را با بهترین غذاها برای حفظ سلامت قلب آشنا کنیم و در مقابل بیماری‌های قلبی بایستیم.

مقدار غذایی که می‌خورید را کنترل کنید

اینکه در طول روز چه مقدار غذا می‌خورید، به اندازه‌ی اینکه چه چیزی می‌خورید اهمیت دارد. پر کردن بیش از اندازه‌ی بشقاب غذا با خوراکی‌های مختلف، کشیدن دوباره‌ی غذا و ادامه دادن به خوردن تا زمانی که احساس پر بودن به شما دست بدهد، باعث می‌شود بیش از اندازه لازم بدن‌تان کالری دریافت کنید. مقدار غذایی که در رستوران ها سرو می شود، معمولا بیش از اندازه‌ای است که بدن انسان به آن نیاز دارد.

از یک بشقاب کوچک یا کاسه کمک بگیرید تا بتوانید حجم غذایی که می‌خورید را کنترل کنید. از غذاهای کم‌کالری، خوراکی‌های غنی از مواد مغذی مانند میوه و سبزیجات مقدار بیشتری بخورید و از غذاهای پرکالری و خوراکی‌های پرنمک مانند فست‌فودها و خوراکی‌های فرآوری‌شده، مقدار کوچک‌تری را در بشقاب غذایتان بگذارید. این استراتژی باعث می‌شود رژیم غذایی‌تان سر و شکل مناسبی به خود بگیرد و قلب و دور شکم‌تان هم از مزیت‌های آن بهره‌مند بشوند.

سهم‌های غذایی

حواس‌تان به تعداد سهم‌های غذایی که می‌خورید باشد. این تعداد، بسته به رژیم غذایی شما یا وضعیت بدنی‌تان ممکن است فرق کند.

هر سهم غذایی باید شامل مقدار مشخصی از غذاها باشد که بتوان آن‌ها را با ابزارهای اندازه‌گیری معمول مانند فنجان، اونس یا تکه اندازه‌گیری کرد. به عنوان مثال، یک سهم غذایی پاستا در حدود یک سوم یا یک دوم فنجان یا اندازه‌ی یک توپ هاکی است. یک سهم غذایی گوشت، ماهی یا مرغ در حدود ۲ تا ۳ اونس (هر اونس معادل ۲۸.۳۴ گرم است) وزن دارد که این مقدار، به ضخامت و اندازه‌ی یک دسته کارت است.

غذا خوردن بر اساس سهم‌های غذایی مهارتی است که می‌توانید در طول رژیم غذایی خود آن را یاد بگیرید. ممکن است در ابتدا به ابزارهای اندازه‌گیری مانند فنجان، قاشق یا ترازو احتیاج داشته باشید، اما در ادامه می‌توانید به‌راحتی سهم‌های غذایی‌تان را تنها با چشم اندازه بگیرید.

میوه و سبزیجات بیشتر بخورید

سلامت قلب سلامت قلب

میوه و سبزیجات منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و علاوه بر آن، کالری کم و فیبر بالایی دارند. میوه و سبزیجات به مانند دیگر خوراکی‌های گیاهی، حاوی مواد معدنی هستند که می‌توانند به شما در جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک کنند. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات همچنین باعث می‌شود از غذاهای پرکالری در رژیم غذایی‌تان مانند گوشت، پنیر و اسنک‌ها کم کنید.

میوه‌ها و سبزیجات از بهترین غذاها برای سلامت قلب هستند و استفاده از آن‌ها در رژیم غذایی کار بسیار آسانی است. سبزیجات را بشورید، آن‌ها را به تکه‌های کوچک تبدیل کنید و آماده‌ی مصرف در یخچال قرار دهید تا هر زمان احساس کردید نیاز به خوردن چیزی دارید، از آن‌ها به جای خوراکی‌هایی مانند کیک، بیسکوییت و غیره استفاده کنید. میوه‌ها را هم شسته ‌شده، درون کاسه‌ای روی اپن آشپزخانه بگذارید تا جلوی چشم‌تان باشد و یادتان بماند که آن‌ها را بخورید. به‌سراغ دستورالعمل‌های غذایی بروید که ماده اصلی تشکیل شده آن‌ها میوه و سبزیجات است.

میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌توانید استفاده کنید میوه و سبزیجاتی که باید کمتر مصرف کنید
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه یا یخ‌زده
  • سبزیجات کنسروی کم نمک
  • نارگیل
  • سبزیجات با سس غلیظ
  • سبزیجات سرخ یا پخته‌شده
  • مصرف میوه به شکل کمپوت
  • میوه‌های یخ‌زده همراه با شکر

از غلات کامل استفاده کنید

حفظ سلامت قلبحفظ سلامت قلب

غلات کامل منبع خوبی از فیبر و دیگر مواد مغذی هستند که نقش مهمی در تنظیم فشار خون و سلامت قلب شما دارند. مقدار استفاده از غلات کامل را در رژیم غذایی‌تان بالا ببرید، از محصولات دانه‌دار تصفیه‌شده دوری کنید و با کمی ماجراجویی، به سراغ دانه‌هایی مانند فارو، کینوا یا جو بروید. این‌ها برخی از بهترین غذاها برای قلب هستند که به شما برای رسیدن به سلامت قلب کمک می‌کند.

محصولات غلات‌داری که می‌توانید استفاده کنید محصولات غلات‌داری که باید از آن‌ها دوری کنید
  • آرد گندم کامل
  • نان‌هایی که از غلات کامل درست شده‌اند، مانند نان‌های تهیه‌شده با آرد گندم سبوس‌دار
  • غلات صبحانه فیبردار به میزان ۵ گرم
  • غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو و گندم سیاه
  • پاستای تهیه ‌شده از غلات کامل
  • اوتمیل (غذایی تهیه‌شده از جودوسر)
  • آرد فرآوری ‌شده‌ی سفید
  • آرد سفید
  • مافین
  • وافل یخ‌زده
  • نان ذرت
  • دونات
  • بیسکوییت
  • نان‌هایی که سریع  آماده می‌شوند، مانند نان لواش
  • کیک
  • پای
  • نودل تخم‌مرغ
  • پاپ‌کرن کره‌ای
  • کراکر

مصرف چربی‌های مضر را محدود کنید

تقویت قلبتقویت قلب

محدودکردن میزان مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس، قدم مهمی در کاهش کلسترول بد خون و پایین آوردن شانس بیماری‌های مرتبط با عروق کرونری است. کلسترول بالا باعث می‌شود پلاک‌هایی در عروق شما ساخته شود و این موضوع می‌تواند ریسک حمله قلبی و سکته را در شما بالا ببرد. انجمن قلب آمریکا در این دستورالعمل‌ مشخص کرده است چه مقدار چربی برای یک رژیم غذایی سالم نیاز است تا سلامت قلب تضمین شود.

نوع چربی توصیه‌ها
چربی اشباع‌شده چربی‌های اشباع‌شده تنها باید ۵ تا ۶ درصد کالری روزانه‌ی شما را تشکیل بدهد. به عنوان مثال، اگر میزان کالری مصرفی رژیم غذایی شما ۲۰۰۰ کالری است، تنها می‌توانید ۱۱ تا ۱۳ گرم چربی اشباع‌شده در روز مصرف کنید.
چربی ترانس  از آن دوری کنید.

می‌توانید میزان مصرفی چربی‌های اشباع‌شده را با استفاده از گوشت‌های بدون چربی یا با چربی کمتر از ۱۰ درصد، در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید. همچنین کم کردن مصرف کره و مارگارین هم کمک بزرگی به شما در این راه است. برای سلامت قلب می‌توانید از غذاهای کم چرب استفاده کنید، به عنوان مثال، سیب‌زمینی پخته ‌شده را با مقداری سس سالسای کم نمک یا ماست کم چرب به جای کره سرو کنید؛ یا اینکه صبحانه‌ها به جای نان تست و کره مارگارین، به سراغ نان تست و ورقه‌های میوه بروید.

حتما بخوانید » ضربان قلب نرمال در سنین مختلف چقدر است و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

برچسب‌ روی خوراکی‌هایی مانند کوکی، کیک، کراکر و… را قبل از خرید چک کنید. برخی از آن‌ها، حتی آن خوراکی‌هایی که برچسب «کم چرب» دارند ممکن است با روغنی پخته شده باشند که ترانس چرب دارد. یک سرنخ برای اینکه بدانید یک خوراکی ترانس چرب دارد یا خیر، این است که به دنبال عبارت «تا حدی هیدروژنه» در ترکیبات آن بگردید، اگر این عبارت را دیدید، این خوراکی چربی ترانس دارد.

استفاده از چربی‌های سالم

اگر می‌خواهید از چربی استفاده کنید، به سراغ چربی‌های اشباع‌نشده‌ی تک (Monounsaturated Fats) بروید، مانند روغن زیتون یا کانولا. چربی‌های چند اشباع‌نشده (Polyunsaturated Fats) در غذاهای مخصوصی مانند ماهی، آووکادو، آجیل و دانه‌های خوراکی پیدا می شود. این گزینه‌ها از بهترین غذاها برای قلب محسوب می‌شوند و به سلامت این عضو حیاتی بدن کمک بزرگی می‌کنند. وقتی که به جای چربی‌های اشباع شده، از چربی‌های چند اشباع‌نشده یا اشباع‌نشده‌ی ‌تک استفاده می‌کنید، این اجازه را به بدن‌تان می‌دهید تا کلسترول خون شما را پایین بیاورد. اما رعایت اعتدال در همه چیز ضروری است، تمام انواع روغن‌ها حتی روغن‌های خوب، کالری بالایی دارند و باید در مصرف آن‌ها احتیاط کرد.

سلامت قلب

سلامت قلب با تغذیهسلامت قلب با تغذیه

یک روش آسان برای اینکه چربی سالم و فیبر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، استفاده از تخم کتان آسیاب شده است. تخم کتان، دانه‌ی قهوه‌ای رنگ کوچکی است که اسیدهای چرب امگا۳ و فیبر بالایی دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد تخم کتان باعث کاهش کلسترول خون برخی افراد می‌شود اما برای تأیید نهایی به تحقیقات بیشتری نیاز است. می‌توانید این دانه‌ها را در آسیاب پودر کنید و به میزان یک قاشق چای‌خوری، هر روز در ماست یا غلات صبحانه‌تان بریزید.

تقویت قلب

حتما بخوانید » دیابت نوع 2 چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

پس تا جای ممکن در انتخاب بهترین غذاها برای سلامت قلب به‌سراغ خوراکی‌هایی بروید که چربی سالم دارند و از چربی‌های اشباع‌شده فاصله بگیرید.

چربی‌هایی که می‌توان استفاده کرد چربی‌هایی که باید از آن‌ها دوری کرد
  • روغن زیتون
  • روغن کانولا
  • روغن سبزیجات و آجیل
  • مارگارین‌های بدون چربی ترانس
  • آجیل و دانه‌های خوراکی
  • آووکادو
  • کره
  • دنبه
  • سس خامه
  • مارگارین‌های هیدروژنه
  • کره‌ی کاکائو
  • روغن ناگیل، پالم، پنبه دانه و هسته‌ی خرما

منابع پروتئینی کم چرب را برای سلامت قلب انتخاب کنید

بهداشت قلببهداشت قلب

گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ از بهترین منابع پروتئینی هستند. البته مراقب باشید که گزینه‌های کم چرب این غذاها مانند شیر کم چرب به جای شیر کامل و سینه‌ی مرغ بدون پوست به جای مرغ سوخاری را انتخاب کنید.

ماهی، جایگزین خوب دیگری برای گوشت‌های پرچرب است. برخی از ماهی‌ها، غنی از اسیدچرب امگا ۳ هستند که این ماده، می‌تواند چربی خون‌تان را پایین بیاورد. بیشترین میزان امگا ۳ در ماهی آب‌های سرد مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال‌مخالی و شاه ماهی وجود دارد. از دیگر منابع سرشار از امگا ۳ که در میان بهترین غذاها برای سلاکت قلب قرار دارند، می‌توان به تخم کتان، گردو، سویا و روغن کانولا اشاره کرد.

ختما بخوانید » پروبیوتیک چیست

حبوباتی مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس هم منابع خوبی از پروتئین هستند، چربی کمتری دارند و در عین حال کلسترول ندارند. تمام این مزیت‌ها باعث می‌شود حبوبات جایگزین خوبی برای گوشت باشند. جایگزینی پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی، به عنوان مثال همبرگر سویا یا لوبیا به جای همبرگر گوشت، میزان چربی و کلسترول دریافتی بدن شما را کاهش و فیبر دریافتی شما را افزایش می‌دهد.

پروتئین‌هایی که می‌توان مصرف کرد پروتئین‌هایی که باید از آن‌ها دوری یا کم مصرف کرد
  • محصولات لبنی کم چرب مانند شیر، ماست و پنیر با چربی کمتر از ۱ درصد
  • تخم‌مرغ
  • ماهی به ویژه ماهی آب‌های سرد مانند قزل آلا
  • حبوبات
  • انواع گوشت پرنده بدون پوست
  • محصولات تهیه‌ شده از سویا یا خود سویا
  • گوشت قرمز کم چرب
  • شیر یا دیگر محصولات پرچرب
  • گوشت اندام، مانند جگر
  • گوشت‌های پر‌چربی
  • هات‌داگ و سوسیس
  • گوشت سرخ ‌شده

کاهش نمک مصرفی در غذاها

مصرف میزان زیادی نمک در غذا باعث می‌شود فشارخون‌تان بالا برود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما افزایش پیدا کند. کاهش مصرف نمک تصمیم مهمی است که به شما در داشتن یک رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از بیماری‌های قبلی کمک می‌کند. انجمن قلب آمریکا در این زمینه پیشنهاد می‌کند مقدار مصرف نمک یک فرد بزرگسال به این اندازه باشد:

میوه های مفید برای قلب

  • افراد سالم بزرگسال نباید بیشتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک در روز مصرف کنند، به اندازه‌ی یک قاشق‌ چای‌خوری نمک.
  • اکثر افراد بزرگسال نباید میزان مصرفی نمک‌شان از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز بیشتر شود.

حتما بخوانید » آلزایمر

اگرچه کاهش مقدار نمکی که حین پخت غذا یا صرف آن به غذا اضافه می‌کنیم، قدم مثبتی است اما بیشتر نمکی که در طول روز وارد بدن‌مان می‌شود از غذاهای فرآوری‌شده یا کنسروی می‌آید. مصرف غذاهای سالم و درست کردن غذاها در خانه می‌تواند به شما کمک کند تا مصرف نمک‌تان را کاهش بدهد. اگر نمی‌توانید از غذاهای فرآوری‌شده یا کنسروی دست بکشید، می‌توانید آن‌هایی را انتخاب کنید که نمک کمتری دارند. البته مراقب غذاهایی که ادعا می‌کنند نمک کمتری دارند هم باشید؛ چرا که بسیاری از آن‌ها با نمک دریایی طعم دار شده‌اند. ارزش غذایی نمک دریایی به اندازه‌ی نمک عادی است.

عوامل سلامت قلب

حتما بخوانید » اعتیاد به موبایل

روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن نمک مصرفی‌تان را کاهش دهید، این است که دیگر چاشنی‌های غذایتان را با دقت انتخاب کنید. می‌توانید به جای نمک از چاشنی‌های کم نمک استفاه کنید تا طعم خوبی به غذایتان بدهید و در نهایت نمک کمتری استفاده کنید.

بهداشت قلب

گزینه‌های کم نمک که می‌توانید مصرف کنید گزینه‌های پرنمکی که باید از آن‌ها دوری یا مصرف‌شان را کم کنید
  • گیاهان و ادویه‌جات
  • چاشنی‌های کم یا بدون نمک مانند سس‌های سویای کم نمک یا سس‌های کچاپ کم نمک
  • سوپ‌ها یا غذاهای آماده‌ی کم نمک
  • نمک
  • سوپ‌ها و غذاهای آماده مانند غذاهای فریزری
  • آب گوجه‌فرنگی
  • چاشنی‌هایی مانند کچاپ، مایونز و سس سویا
  • غذاهایی که در رستوران تهیه می‌شوند.

غذاهای مفید برای قلب

حتما بخوانید » کم‌خونی

از قبل برنامه‌ریزی کنید: یک منوی روزانه داشته باشید

از این طریق می‌دانید که که چه غذایی در رژیم غذایی سالم‌تان قرار می‌گیرد و چه غذایی باید حذف شود. یک منوی روزانه برای خودتان درست کنید و شش استراتژی بالا را در چیدن این منو در نظر داشته باشید. از منابع پروتئینی کم چرب و چربی‌های سالم استفاده کنید و از غذاهای پرنمک دور بمانید. مراقب حجم غذاهایتان باشید و گزینه‌های مختلفی را به منو اضافه کنید.

برای سلامت قلب چه بخوریم

به عنوان مثال، اگر برای ناهار امروز ماهی قزل آلای گریل شده دارید، سعی کنید برای شام روز بعد برگر لوبیای سیاه بخورید. این کار باعث می‌شود تمام مواد مغذی لازم بدن‌تان، به آن برسانید.

حتما بخوانید » مشت کردن دست در خواب

هر چند وقت یک بار به خودتان جایزه بدهید

هر از گاهی این اجازه را به خود بدهید که چیزی متفاوت از رژیم غذایی‌تان بخورید. خوردن یک بسته شکلات یا چیپس سیب‌زمینی آسیبی به رژیم غذایی‌تان نمی‌زند. البته اجازه ندهید این موضوع تبدیل به عادت شود و شما را از برنامه غذایی سالم‌تان دور کند. این کار تنها باید به صورت استثنا و هر چند وقت یک بار انجام شود و آنچه در درجه‌ی اول اهمیت دارد این است که بیشتر اوقات غذای سالم بخورید تا قلب سالمی داشته باشید.

حتما بخوانید » تست خواب

کلام آخر

این 10 نکته را در زندگی خود بگنجانید تا متوجه شوید که خوردن غذای سالم برای قلب چقدر فایده دارد و تا چه اندازه لذت‌بخش است.

حتما بخوانید » آب مروارید

شاید در وهله‌ی اول رعایت این رژیم غذایی سخت یا گران به نظر برسد اما اگر به یک زندگی سالم و طولانی به دور از هزینه‌های دارو و درمان فکر کنید، رعایت آن برایتان بسیار هم آسان می‌شود.

منبع » mayoclinic

 
برچسب‌ها: قلب ,

موضوعات مرتبط: سلامت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1738
:: باردید دیروز : 417
:: بازدید هفته : 1738
:: بازدید ماه : 1738
:: بازدید سال : 57904
:: بازدید کلی : 83353